Viime päivinä täällä on taas vähän tuullut. Eilen keskivertoa voimakkaampi tuulenpuuska siirsi lyhytrakenteisen suomalaisen jalankulkuväylältä autokaistalle. Yksi kämppiksistä pyöri kadulla tuulen riepoteltavana, toinen pääsi
melkein uimaan mereen. Illalla meille saapunut vierailija saapui perille tunteja suunniteltua myöhemmin: lentokone oli
sentään saatu maahan, mutta sen ovea ei saatu tuulen vuoksi auki. Muutamia käytännön esimerkkejä tuulen yllättävistä vaikutuksista männä viikolta.
Viime viikolla Islannissa seurattiin jännityksellä, saadaanko pulaan joutuneet turistit vapaaehtoisten voimin pois Vatnajökull-jäätiköltä lumimyrskyn keskeltä. Pelastajat vaaransivat henkensä jääräpäitä pelastaessaan. Suomalainenkin rehvasteli, että onpas tolloa porukkaa. Sitten kuuli kyseisten seikkailijoiden kansalaisuuden. Onneksi jäätikön valloittajat saatiin turvaan, ja onneksi toistaiseksi vahingoilta on säästytty myös omilla retkillä. Alkoi raksuttaa. Hmmm. Onkohan sitä itsekin oikein seikkailumielellä ollessaan luullut tietävänsä kaikesta kaiken, vaikkei todellisuudessa tiedä mistään mitään. Esimerkiksi autoillessa.
Viime päivien sääilmiöistä ja uutisoinnista inspiroituneena koottiin kämppisten kanssa muutamia tipsejä
Islannissa ajoon (sopivasti tasapainottaakseni viikonvaihteen manifestiani kestävästä kehityksestä). Auton vuokraamisesta Islannissa on paljon etuja, täytyy myöntää - autolla liikkuminen on helpoin tapa päästä parhaille huudeille. Tieltä on
vaikea eksyä, eikä ruuhkista tarvitse olla huolissaan. Autoilu on täällä siis aika simppeliä, kunhan pitää mielessä
muutaman pikkujutun:
1. Pysytellään tiellä ja kunnioitetaan luontoa. Kukaan ei tule hakemaan, jos jää erämaahan ilman nelivetoa. Sisämaan F-tiet ovat avoinna vain kesäisin, eikä niille ole pikkuautoilla asiaa. Off-roadsista rapsahtaa sakot ja renkaan jäljet säilyvät maastossa ikuisuuden.
2. Ovesta kannattaa pitää tiukasti kiinni ovea avatessa. Tuuli voi viedä sen mennessään.
3. Tsekkaamalla säätiedot ja teiden kunnot ennen matkantekoa säästyy monelta murheelta. Kannattaa luottaa paikallisiin. Kun on myrskyä luvattu, niin se todennäköisesti pitää paikkaansa - vaikka aamulla kuinka aurinko paistaisi. Muuten voi käydä näin.
4. Vakuutukset vuokra-autoon. Parikymppiä ekstraa per päivä ei ole paljon silloin, kun omavastuusta puhutaan tonnien sijaan satasina.
5. Suunnittelu. Varaamalla riittävästi aikaa voi saaren kiertelystä nauttia ilman kiirettä. Kun jättää aikatauluun jouston varaa ja on liikkeellä oikealla asenteella, ei haittaa jos matkanteko keskeytyy syystä tai toisesta. Yksityiskohtainen tiekartta auttaa suunnittelussa.
6. Liftaamallakin pärjää.
Rosoisen laavakentän keskellä ajellessa ymmärtää hyvin, miksi saarta kiertää vain yksi päätie, Hringvegur. Turvallista matkaa ja jaaajja!
No huh! :) Onko siellä mitään vuodenaikaa kun ei tuule noin paljon? Voisi oman Islannissa käynnin (jonnekin tulevaisuuteen) ajoittaa niin, ettei lähtisi lentoon.
VastaaPoistaTalvi on ollut poikkeuksellisen myrskyinen ja marraskuun jälkeen täällä on taidettu pärjätä parhaimmillaan kolme päivää putkeen ilman myrskyvaroituksia - ei siis tyypillisintä tuulenvirettä edes Islannin mittakaavassa :D
PoistaOvat jopa miettimässä tälle talvelle omaa nimeä: http://grapevine.is/news/2015/03/12/icelanders-consider-naming-winter/