Meillä muuten sattuu olemaan kaupungin paras vuokraisäntä. Haki väsyneen matkaajan bussipysäkiltä lentopäivänä, kävellen kun matka olisi taittunut ehkä viidessä minuutissa. Kun sama vaativa vuokralainen pohti kahvinkeittimen olemassaoloa, lähti islantilainen ostamaan laitteen siltä istumalta. Täytyyhän suomalaisen nyt aamukahvinsa saada. Selvitti amerikkalaiselle kämppikselleni, että vaikka suomalainen olisi hiljaa, kaikki on silti ihan ok. Kutsui meidät syömään paikallista herkkuluomulammasta.
Tietenkin saimme myös vuokraisännän auton lainaan päiväksi, kunhan nyt tiellä pysyttäisiin. Sunnuntaina retkeiltiin siis The Golden Circle. Suositun reitin varrella Reykjavikista sisämaahan voi nähdä mannerlaattojen kohtaavan, islanninhevosia, kuumia lähteitä, tieltä suistuneita turisteja ja kaikkea muuta ihmeellistä!
Ensimmäinen pysähdys tehtiin Þingvellirin kansallispuistoon, jossa
Euroopan ja Pohjois-Amerikan mannerlaatat kohtaavat. Täällä on luettu
lakia ääneen, julistettu kristinusko saaren viralliseksi uskonnoksi ja
julistauduttu itsenäiseksi 1944 - missäs muuallakaan!
Lautasmallin mukainen leftovers-lounas autossa: pestopastaa, lihapullaa ja 1/4 kurkusta. Tehdään täällä paljon safkaa yhdessä ja pidetään perheillallisia, koska ulkona syöminen on kallista. Yliopiston tarjoama lounas menee myös ruoasta, keittoannos maksaa vajaan vitosen.
Seuraavaksi pysähdyttiin ihmeellisessä Haukadalurissa. Siellä on geysir nimeltä Geysir!
The final destination, Gullfoss, kultainen putous. Kaikilla tapaamillani
vaihtareilla tuntuu olevan sama ajatus vaihto-opintoajan
hyödyntämisestä saaren koluamiseen ja retkeilyyn. Se ajatus vahvistuu
sitä mukaa mitä enemmän tätä maisemaa näkee.
Wau miten upeita maisemia!
VastaaPoista